Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Algemeen » Techniek

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tikken bij accelereren
 Bericht Geplaatst: wo mei 31, 2017 2:07 pm 

Hey mensen,

De laatste tijd maakt mijn cat een tikkend geluid bij het optrekken. Vooral bij lagere snelheden is het hoorbaar/voelbaar.
Wanneer ik gas geef met koppeling in, of wanneer ik de koppeling intrek of gas loslaat wanneer ik het tikken merk, dan is het direct weg, dus lijkt me dat het niet in het blok zit maar eerder in de aandrijflijn daarna?
Wanneer ik optrek gaat het tikken ook sneller en het lijkt meer gerelateerd aan de snelheid dan aan het toerental van de motor. Verder is het bij hogere snelheid of wanneer ik fors optrek niet meer te merken.

Tot zover het wazige verhaal, is er iemand die zo een idee heeft wat dit zou kunnen zijn of waar ik verder zou kunnen zoeken?
Of is dat vanaf het scherm zo niet te zeggen?

Hopelijk heb ik het enigzins duidelijk uitgelegd... :roll:

Profiel  

Berichttitel: Re: Tikken bij accelereren
 Bericht Geplaatst: do jun 01, 2017 8:07 am 
Moderator

of een lager, maar waarschijnlijk gewoon je ketting. Misschien versleten, of te straks gespannen.
Zet hem maar eens op een bok, en draai het wiel met de hand, en controleer de ketting, geen strakke stukken, tandwielen nog goed, etc?

Profiel  

Bericht Geplaatst: wo jun 07, 2017 9:09 am 

Oke, thx voor de snelle reactie!
Het lijkt er idd op dat de ketting wat strakke stukken kent, niet alle schakels draaien even makkelijk. Valt dit te reinigen, of is de ketting gewoon versleten nu? (Indien ja, altijd ketting mét tandwielen vervangen toch?)

Verder, hoe kan ik nog nagaan of de lagers goed zijn? Ketting eraf en dan iets ronddraaien?

Profiel  

Bericht Geplaatst: do jun 08, 2017 9:08 am 
Moderator

MCFurrie schreef:
Oke, thx voor de snelle reactie!
Het lijkt er idd op dat de ketting wat strakke stukken kent, niet alle schakels draaien even makkelijk. Valt dit te reinigen, of is de ketting gewoon versleten nu? (Indien ja, altijd ketting mét tandwielen vervangen toch?)

Verder, hoe kan ik nog nagaan of de lagers goed zijn? Ketting eraf en dan iets ronddraaien?

Strakke stukken is meestal einde ketting. Je kunt nog een tijd doorrijden, maar zal steeds erger worden. Is gewoon slijtage, valt niets aan te reinigen. Vervanging zou altijd complete set moeten zijn. (neem -1 voortandwiel, en +1 achtertandwiel: Meer fun :) )
Lager speling: gemonteerde wiel mag je niet zijdelings kunnen bewegen. NIET dus. Zowel voor als achter.

Profiel  

Bericht Geplaatst: do jun 08, 2017 10:10 am 

Oke thx, dan ga ik eens naar een nieuwe set kijken! Heb nu een gouden ketting en tandwiel en wil dat graag weer, ziet er wel strak uit met mijn kleurencombi!
Maar als ik zo snel rondkijk zijn die ook wel te vinden :)

Ik neem trouwens aan dat je -1 en +1 tand bedoelt? Twee tandwielen achter en 0 tandwielen voor lijkt me beslist niet meer fun... :roll:

Profiel  

Bericht Geplaatst: do jun 08, 2017 1:30 pm 
Moderator

MCFurrie schreef:
Oke thx, dan ga ik eens naar een nieuwe set kijken! Heb nu een gouden ketting en tandwiel en wil dat graag weer, ziet er wel strak uit met mijn kleurencombi!
Maar als ik zo snel rondkijk zijn die ook wel te vinden :)

Ik neem trouwens aan dat je -1 en +1 tand bedoelt? Twee tandwielen achter en 0 tandwielen voor lijkt me beslist niet meer fun... :roll:

Uiteraard 8)

Maar laat er eventueel ook een monteur naar kijken, iets op het www roepen is makkelijk natuurlijk . . . .

Profiel  

Bericht Geplaatst: wo apr 04, 2018 1:10 pm 

Beetje late reactie, maar tijdens de winterstop heb ik inderdaad de gehele kettingset vervangen.
Afgelopen weekenden weer lekker gereden en wat een verschil! Lekker soepel optrekken weer, hij was dus echt aan vervanging toe!

Ik vraag me overigens af of de vorige gebruiker het voorste tandwiel ook wel vervangen heeft bij de vorige kettingwissel, want deze was duidelijk ver gesleten.
Anyways, weer lekker touren nu!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Forumoverzicht » Algemeen » Techniek