thundercat.nl

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Vering afstellen

E-mailadres Afdrukken

Een goede afstelling van de vering is van groot belang voor de wegligging van de motor. Ook kan een verkeerde afstelling van de vering en demping invloed hebben op de bandenslijtage.
Het volgende artikel is een handleiding hoe je de vering van de thundercat kunt aanpassen. Er wordt uitgelegd welke stappen je moet volgen om de vering aan te passen. Tevens kun je er de standaard instellingen van de thundercat vinden en de instellingen zoals beschreven in het magazine Performance Bikes.

Voorbereiding

Benodigd gereedschap:
1) een (niet te grote) platte schroevendraaier
2) een (steek) sleutel maat 17
3) de Cee sleutel uit je gereedschapsetje
4) een paar handen die vuil mogen worden

Basisbegrippen:
front preload: blauwe zeskantige moer bovenop de vork
front rebound: messing schroefje bovenop de blauwe zeskantige moer
front compression: instelschroefje onderaan de vork
rear preload: ring bovenop de veer, instelbaar met de Cee sleutel
rear rebound: instelring aan de onderkant van de schokbreker
rear compression: instelschroef aan de linkerzijde onder het zadel

De verschillende instellingen

Standaard instellingen
front preload: 5 lijnen zichtbaar
front rebound: 1½ slag
front compression: 1½ slag
rear preload: stand 3
rear rebound: 10 klikken
rear compression: 2 slagen

Performance Bikes track instellingen
front preload: 1 lijnen zichtbaar
front rebound: ¼ slag
front compression: 1 slag
rear preload: stand 4
rear rebound: 3 klikken
rear compression: 1½ slagen

Performance Bikes road instellingen
front preload: 3 lijnen zichtbaar
front rebound: 1½ slag
front compression: 1½
slag rear preload: stand 3
rear rebound: 5 klikken
rear compression: 2 slagen

Het echte werk.

Het maakt niet uit of je met de voor of achterkant begint.

De voorkant.
Eerst stel je de preload aan de voorkant goed in. Hiervoor heb je de steeksleutel nodig. Om tot de gewenste instelling te komen, moet je de moeren naar rechts draaien. Een controle of alles gelijk staat is te kijken naar de lijnen. Staan ze gelijk, met evenveel dikke lijnen zichtbaar, is het goed.

Image

Daarna de rebound. Hiervoor is de schroevendraaier nodig. Eigenlijk geldt hier weer hetzelfde als voor de compression: je moet het uitgangspunt hebben, dus eerst helemaal rechtsom draaien. Daarna kan je deze weer een kwart slag uitdraaien. Standaard staat dit op 1½ slag uitgedraaid.

Image

Om de compression op de gewenste stand te zetten heb je de platte schroevendraaier nodig. Er wordt geredeneerd vanuit volledig in. Je zult dus eerst de stelschroef onderaan de voorvork zover mogelijk naar RECHTS (met de klok mee) draaien. Daarna draai je weer 1 slag uit. Dit doe je voor zowel rechts als links!

Image

De achterkant.
Het wordt nu wat moeilijker omdat niet alles goed zichtbaar of bereikbaar is.

De preload. Hiervoor heb je de Cee sleutel nodig. De ring voor het verstellen zit bovenop de rode veer. Let er op dat je de sleutel goed vasthaakt, anders gebeuren er ongelukken. Je moet redelijk wat kracht zetten om de ring te verdraaien. De indicator kun je vanaf de rechterkant zien: aan draaien totdat je de goede instelling hebt. Standaard staat deze op stand 3. Indien je de road settings van PB gebruikt hoef je hier dus niets aan te doen.

Image

Dan de rebound. Dit is eigenlijk het smerigste deel. De instelring moet je met de hand verdraaien. Deze vind je onderaan de schokbreker, net boven het achterste gedeelte van de onderkuip. Ook hier moet je eerst op zoek naar het uitgangspunt. Daarvoor moet je de ring helemaal in draaien (rechtsom). Daarna na behoefte weer uitdraaien. Standaard instelling is 10 klikken uit.

Image

De compression. De stelschroef zit aan de linkerkant in het achterpaneel, achter het gat wat er zit. Er zit een knobbeltje op de stelschroef die je met de schroevendraaier versteld. Je kan deze naar de gewenste stand draaien. Standaard staat deze op stand 2. Draai de schroef met de klok mee om in de beginstand te komen en daarna tegen de klok in om hem in te stellen.

Image

In de download sectie is het originele artikel uit de Performance Bikes te vinden.

Door: kneeslider & Viccie

Disclaimer
Dit is het instellen van de vering volgens de volgorde zoals beschreven in de Haynes Manual en met de instellingen van Performance Bikes. Uiteraard is iedereen vrij om z'n eigen volgorde aan te houden. Ook de instellingen zijn relatief. Wat de een lekker vindt rijden vindt de ander niks. Ons doel is om mensen bewust te maken van de mogelijkheden die de Thundercat biedt en ze een begin te geven om verder te experimenteren met het aanpassen van de instellingen naar persoonlijke voorkeur.