thundercat.nl

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Bevriezende carburateurs

E-mailadres Afdrukken

De Thundercat is een fantastische all-round motor die meestal geen enkel probleem veroorzaakt wanner hij geregeld onderhouden wordt. Het Nederlandse klimaat wil echter nog wel een roet in het eten gooien. Veel Thundercat eigenaren merken dat wanneer het weer nat en koud wordt hun Thundercat plotseling weinig zin meer heeft om op het gas te reageren. Navragen bij de dealer levert vaak slechts een "dat hoort nou eenmaal bij deze motor" excuus op. Totale onzin waardoor je niet alleen heel oncomfortabel de winter door rijdt, maar waardoor je jezelf ook nog eens in ernstig gevaar kan brengen als je de pech hebt een Cat met aanleg voor bevriezende carburateurs te hebben.

Door het efficiente Ram-air systeem van de Cat in combinatie met een uiterst effectieve kuip vorm rond de radiator is de Cat een redelijk onderkoelde motor. Waarschijnlijk komt zelfs 's zomers de temperatuur van je motor amper boven de 60 graden uit. Dit is natuurlijk prima als je in Spanje met 40+ graden op een circuit aan het knallen bent, maar in dit koudekikker landje kan het redelijk ernstige problemen veroorzaken.

Voor alle in's en out's van het fenomeen Carb-icing verwijzen we je graag door naar deze artikelen uit de moto73: deel I & deel II.

Ik had de pech dat mijn 2e Thundercat een natuurtalentje was op het bevriezingsgebied. Al vanaf een graad of 8 boven 0 met vochtig weer wou de motor niet meer lekker vooruit op de snelweg. Als je het gas opendraaide hoorde en voelde ik een duidelijk protesterende motor die pas na herhaaldelijke halen aan het gas weer enigszins oppakte. Niet echt handig wanneer je sterk op het acceleratie vermogen van je motor vertrouwd om uit lastige situaties met blinde automobilisten te komen. Toen mijn motor midden in de file eens helemaal uitviel en ik met een hoop moeite door de auto's naar de kant kon rollen was voor mij het moment aangebroken om maar eens bij de dealer te gaan klagen. Het eerste advies dat ik kreeg was het afplakken van mijn radiator. Dit is zeer eenvoudig te doen met een stevig stuk karton. De kuip eindigt vlak voor de radiator en in de kier die hier tussen aanwezig is kun je zonder plakband of ander moeilijk gedoe stevig het stuk karton klemmen. In een periode dat het bijna vroor was mijn radiator voor ongeveer 4/5 afgedekt.

Op de snelweg kreeg de motor zelfs nu nog genoeg lucht om de temperatuur amper boven de 60 graden uit te laten komen, maar in de file reed ik constant tegen de 100 graden aan met de koelventilator vol ingeschakeld. Op de snelweg had de motor nog steeds de neiging om half in te slapen. De problemen begonnen echter steeds erger te worden tot een niveau waar de motor standaard afsloeg bij mijn eerste stop na een stuk snelweg en de eerst komende 3 minuten niet meer wou starten. Ik was redelijk wanhopig een paar keer naar de dealer terug geweest, maar die kon zogenaamd niets voor mij doen, tot hij een keer (moe van mijn gezeur) Yamaha Nederland belde en prompt te horen kreeg dat er een speciaal kitje bestond om het bevriezingsprobleem te verhelpen. Het opsturen van het kitje gaf echter enige vertraging waardoor ik de kans kreeg om een ander stukje advies uit te testen. Ik ben overgestapt op Shell Pura benzine. Het is wat duurder, maar wel ven een betere kwaliteit dan gewone Euro 95 waardoor het ook minder snel bevriest.

Dit was geen 100% oplossing, maar verminderde de symptomen van het afslaan en inhouden behoorlijk waardoor ik weer een deel van mijn aandacht bij het verkeer rondom mij kon houden in plaats van bij het aan de praat houden van de motor.

Een week later na de installatie van het speciale kitje van Yamaha heeft mijn motor nergens meer last van. Ik kan door de meest vreselijke hoos (en zelfs sneeuw) buien rijden zonder een krimp van de motor. Het kitje bestaat uit een aantal nieuwe leidingen en nieuwe thermostaten. De thermostaten zijn zo afgeregeld dat ze de koelvloeistof op 70 graden houden in plaats van de standaard 60 graden. De nieuwe leidingen in het kitje zorgen ervoor dat de carburateurverwarming de koelvloeistof vanaf een ander punt krijgt. De koelvloeistof komt dus warmer de carburateurverwarming in. Tevens zijn de nieuwe leidingen wat dikker en korter waardoor de koelvloeistof minder afkoelt.

Dus, stottert jouw Thundercat als het nat en koud is, of slaat hij zelfs af? Verspil dan geen tijd, maar ga meteen naar je dealer en laat ze naar Yamaha bellen voor het kitje. Het kitje zelf is gratis, je dealer kan (en zal waarschijnlijk) wel arbeidskosten in rekening brengen als je besluit het kitje niet zelf te installeren. Zelf installeren is echter ook goed te doen al is de handleiding van Yamaha wat vaag. Een complete how-to over het installeren van het Yamaha kitje vind je ook hier op de site.