thundercat.nl

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Ketting

E-mailadres Afdrukken

Zonder goed onderhoud zal de ketting voortijdig slijten met alle kosten en mogelijke gevolgen vandien. Een versleten ketting zorgt niet alleen voor een versnelde slijtage van de tandwielen maar kan breken. Een gebroken ketting kan resulteren in schade aan het motorblok en andere delen van de motor of zelfs resulteren in een valpartij. Zorg daarom goed voor de ketting en houd hem netjes ingevet en op spanning.

Ketting smeren

Het smeren van de ketting is vrij eenvoudig. Haal bij een motorzaak een bus kettingspray die geschikt is voor O-ringen. Breng de kettingspray aan op de overlap van de schakels. Spuit op binnenkant van de onderste ketting. De kettingspray zal dan door de centrifugaalkrachten naar buiten werken en zo de hele ketting smeren.

Ketting spannen

De speling in de ketting kun je als volgt bepalen. Duw de ketting midden tussen de tandwielen omhoog en meet de speling. Een correct afgestelde ketting heeft een speling tussen de 20 en 30 mm als de motor op de zijstandaard staat. Is de speling meer, dan moet de ketting gespannen worden.

Het spannen van de ketting is niet moeilijk en gaat als volgt. Draai de wielmoer van het achterwiel los (Steeksleutel of dop 24). Draai de borgmoer aan de achterzijde van de achterbrug los (steeksleutel 12)en draai de stelmoer totdat de ketting op de goede spanning staat. Zorg ervoor dat de markeringspunten aan beide zijden van de achteras op dezelfde positie staan. Is dit niet het geval dan staat het achterwiel scheef in de achterbrug. Draai dan aan de stelmoeren totdat het wiel wel recht staat en de ketting de juiste spanning heeft. Draai de borgmoer weer vast en draai vervolgens de wielmoer weer vast met de juiste kracht (117Nm).

Image

Image

Draai de borgmoer (meest rechtse moer) los en span de ketting met de stelmoer (linkse moer)

Image

Zorg dat de markeringsstreep links en rechts gelijk staat.

 

Door: Viccie. Foto's: Flierefluiter.