thundercat.nl

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Review Pirelli Diablo banden

E-mailadres Afdrukken

Een review van Pirelli Diablo's.

Onderstaande is slechts mijn persoonlijke mening en ervaring. Ik ben echter zeer tevreden over deze banden. Lees hieronder waarom.

Image Pirelli Diablo

 

Maten: 120/70/17 (ipv de standaard 120/60/17 !) op 2,3 bar

            En 160/60/17 (standaard) op 2,5 – 2,6 bar

 

 

 

Kosten: ongeveer €320 een set bij www.motorbanden.nl oftewel Sabra motorbanden service.

 

 

ImageDe banden bevallen erg goed. Ze geven zeer veel vertrouwen, ook als het wat kouder of natter is. Dit in tegenstelling tot de BT020 die ik ervoor eronder had. Ondanks dat deze band geclassificeerd wordt als echte sportband, is de slijtage matig. Inmiddels al een kleine 3500 km mee gereden, en nog geen noemenswaardige slijtage. Dit ondanks een vakantie in Zuid-Duitsland waarbij er op  de heen en terugreis (totaal 1300 km) veel en hard gereden is over de autobahn.

Met echte warmte heb ik nog niet gereden, maar de verwachtingen zijn daar zeer hoog: de grip zal alleen maar toenemen. Inmiddels is dit wel gedaan en mijn vermoedens zijn juist: de banden zijn zeer snel op temperatuur en geven van begin af aan veel grip en vertrouwen.

In extreme situaties geven de banden rustig aan aan het einde van de grip te zijn: ze beginnen langzaam te glijden. Ik heb dit inmiddels al tweemaal meegemaakt bij regen en zeer harde wind. In een snelle bocht voelde ik het voorwiel rustig weg te glijden. Ook de bandenspanning voor kan hier een rol gespeeld hebben. Die stond toen wat laag: 2,1 terwijl het vrij koud was.

 

Inmiddels is de achterband vervangen: na 9800 km was deze toch echt op. Dit na een circuitdag op Assen en nog een ritje naar Zuid-Duitsland. Voor € 186.60 is er een nieuwe band gemonteerd door bovengenoemde firma.

 

Al met al vind ik de slijtage van de band meevallen, bijna 10.000 km met een sportband is zeer netjes. Ook blijft de band redelijk goed “rond” ondanks veel snelweg misbruik. Hopelijk heb ik net zoveel plezier van de nieuwe achterband.

 

Toelichting: ik rij met een 70 hoog band ipv een 60 hoog band. Dit in combinatie met het laten doorsteken van de voorpoten met 8 mm, geeft een makkelijker / flitsender stuurgedrag bij lagere snelheden, terwijl de stabiliteit op hogere gehandhaafd blijft. Met name bij hoge bochtensnelheden, zou de motor veel stabieler zijn.

Nadeel is dat je (ik) de voorband niet op rijd, dus schaamranden overhoud, de verwachting is echter dat na een circuitdag / mooi weer dit wel verdwenen zal zijn. Deze verwachting is niet geheel uitgekomen: nog steeds hou ik een schaamrand van ongeveer 0.5 cm over. Dit zal ik ook niet oprijden.

Inmiddels is ook de voorband vervangen. Deze was niet geheel op, maar na 15.000 km wel een beetje hard geworden. Bovendien kwam deze met het koude weer niet of nauwelijks op temperatuur. Ik denk dat een corsa uitvoering van de voorband, weliswaar de slijtage zal doen toenemen, maar ook de grip.