thundercat.nl

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Dus je wilt een thundercat kopen?

E-mailadres Afdrukken

Voordat je dol-enthousiast naar de dealer of particulier rent om deze motorfiets te kopen is het verstandig om even dit stukje tekst door te worstelen. Ik ga ervan uit dat je bekend ben met de technische gegevens van de thundercat dus zal ik je daar niet mee gaan vervelen, maar in plaats daarvan zal ik wat dingetjes vermelden waar je even op moet letten voordat je overgaat tot de aanschaf.

Allereerst natuurlijk de uiterlijke staat van de Yamaha. Check of het kuipwerk geen valschade of scheurtjes vertoond en kijk gelijk naar de moeren en bouten van de achteras en van het blok. Als daar borggaatjes inzitten waar een borgdraadje doorheen past zou ik de motor lekker laten staan want dat wil namelijk zeggen dat ermee geraced is op een circuit en dat komt de motorfiets, afhankelijk van wie er mee geraced heeft, niet ten goede.
Aangezien je niet weet wie de vorige eigenaar is geweest (ervan uitgaande dat je hem niet particulier koopt) is het zaak dat je goed let op het uiterlijk van de motor.

Ok, stel dat het uiterlijk er goed uitziet, maak jezelf dan niet gek om een proefritje te maken maar loop eerst eens even om de motor heen en bekijk de staat van de banden de ketting en tandwielen, voel even of de koppelingskabel en de gashandel lekker soepel gaan en dat de choke op het linker handvat makkelijk verschoven kan worden. Als dat lekker soepel werkt kan je de dealer om het sleuteltje gaan vragen en kan het leuke werk beginnen.

Puntje van aandacht is het kontaktslot, dat wil nog wel eens wat tegenwerken, waarschijnlijk heeft Yamahe een low budget contactslot gebruikt.
Qua afwerking kan je met een Thundercat niet stuk. Alles zit op de juiste plek en is keurig zonder naden en kieren gemonteerd, houd er wel rekening mee dat de Cat zonder middenbok verkocht word en dat het plaatsen ervan niet tot de mogelijkheden behoord. Probeer dus bij een eventuele koop er een zogenaamde paddockstand bij te ritselen. Geloof me, het kettingsmeren wordt in een klap een stuk eenvoudiger dan!

De buddyzit van de Cat is mooi aangesloten op de tank en zit goed alhoewel sommigen onder ons hem iets aan de zachte kant vinden. Ik zelf heb er nog geen problemen mee gehad.

Ok, we gaan dat beest eens starten, sleutel erin, even draaien, check of de lampjes oplichten, schuif de choke naar je toe en druk op de startknop. Ik ben nog geen Cat tegen gekomen waarbij je drie keer de startknop moest gebruiken om em aan de praat te krijgen (storingen daar gelaten natuurlijk).
Als je de eerste versnelling inschakelt en de motor slaat af dan staat je zijstandaard nog uit en is de beveiliging tegen wegrijden met de standaard uit ingeschakeld.

Kijk even voor je wegrijd of de verlichting (die werkelijk beregoed is) het goed doet zodat je voor de overige weggebruikers goed zichtbaar bent.
Je zult snel genoeg merken dat de spiegels er eigenlijk voor de sier opzitten of je moet narcistisch ingesteld zijn want je ziet voornamelijk jezelf.
De Cat is watergekoeld dus het heeft even tijd nodig voor het blok op bedrijfstemperatuur is, maar als de motor lekker warm is kan je even aan het gas gaan jengelen. Let wel op, de Cat heeft een 100 pk aan boord en voor je er erg in hebt vertrekt de motor zonder jou, het is mij regelmatig gebeurd dat als je wat enthousiast optrekt dat je voorwiel wel erg licht aan voelt in een keer, met andere woorden: je eerste kleine wheelie is een feit.
Koppel is er voor een 600 cc machine in overvloed in welke versnelling je ook rijdt. De Cat vertrekt zonder horten of stoten of erger nog afslaan (30km/u in zijn 6e versnelling lukt ook nog). Waar je wel even aan moet wennen is de korte slag van de koppeling en van het aan/uit karakter met gasgeven.
Verder is de Yamaha Thundercat een probleemloze motorfiets met een goede windbescherming waar sportief en zeker goed mee getoerd kan worden.

Met vriendelijke groet Jeroen Glorie

 

Nog een kleine checklist om na te lopen als je een motor gaat kopen:
- is het blok vrij van olielekkages?
- is er sprake van lekkage bij het koelsysteem?
- functioneren de lampen, richtingaanwijzers, toeter?
- zijn alle sleutels aanwezig?
- werken alle sloten? (Stuurslot, buddyslot)
- gaan de gas- en chokehendel soepel?
- geen roest aan de binnenkant van de benzinetank?
- stuur onbeschadigd? Evenveel uitslag naar beide kanten?
- speling op de wiellagers en balhoofdlager?
- remvloeistof goed?
- remblokken nog voldoende?
- hoe dik zijn de remschijven nog? Is er een duidelijke rand voelbaar?
- hebben de banden nog voldoende profiel? 
- ziet de accu er netjes uit? (geen corrosie oid)
- kloppen de papieren? (framenummer)
- heeft de eigenaar de rekeningen ter inzage van onderhoud?

Tijdens de proefrit:
- slipt de koppeling?
- werken alle tellers? (km, toeren, dagteller) 
- schakelt de versnellingsbak goed?
- komt er rook uit bij wisselende belasting?