thundercat.nl

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Koelvloeistof verversen

E-mailadres Afdrukken

Om de koelvloeistof te kunnen verversen moeten eerst de zijpanelen links en rechts verwijderd worden.

Tja, wat moeten we zeggen...hou er rekening mee dat het een zootje wordt op de vloer, dus voor de binnenklussers: het is niet aan te raden dit in huis te doen, want is funest voor je houten vloertje.

Goed, dat gezegd hebbend gaan we verder met aftappen. Voordat we gaan beginnen, draaien we eerst de dop van de radiator open zodat er vrij lucht in het systeem kan komen tijdens het tappen.

Image

De benodigdheden zijn nu: Een grote bak waarin de koelvloeistof kan worden opgevangen, een doek voor de vloeistof die ongetwijfeld gemorst gaat worden en een sleuteltje om de tapgaten open te schroeven. Mocht je de koelvloeistof willen hergebruiken, zorg dan dat de bak goed schoon is. De koelvloeistof moet op drie plaatsen worden afgetapt.

ImageImage

Dat was eenn. Aan de voorzijde en aan beide kanten van het blok zitten nog twee aftappunten, ook deze moeten worden opengedraaid. Vooral aan de linkerkant is het lastig om niet teveel te knoeien, maar gelukkig komt er uit deze gaten niet al teveel. Verwijder de gemorste koelvloeistof wel goed van je motor/uitlaat, het is bende.

Image

 

Image

 

Image

En ja, zoals gezegd. Hierbij wordt het gewoon een bende. Om de koelvloeistof te vervangen, moet ook het reservoirtje geleegd worden. Het reservoir bevindt zich onder de seat. Haal alvast het dopje van het reservoir.

Image

 Vervolgens moeten we het reservoir aftappen. Het makkelijkst (lees: je knoeit het minst) gaat dat vooraan bij de radiator. Daarvoor moeten we de bovenste slang op de radaiteur hebben. Loshalen en tappen maar.

Image

Image

 Zorg dat alle 3 de aftappunten weer dichtgedraaid zijn. Vervolgens de koelvloeistof vullen bij de radiator (hiervoor is het handig om de luchtaanvoerslang even los te maken en omhoog te draaien) De radiator helemaal tot de rand toe vullen met behulp van een trechter. Dop erop! Eventueel het koelvloeistofreservoir onder de 'seat' bijvullen tot het max-streepje en het dopje er weer op.

De motor starten (nadat je uiteraard de tank weer gemonteerd hebt, volg de omgekeerde stappen van de tank verwijderen) en 2 á 3 minuten statonair laten lopen. Hierna enkele malen het gas open tot ongeveer 6000 toeren (4 á 5 keer). Motor weer uit, af laten koelen, radiator weer even open om te kijken of het koelvloeistofniveau gedaald is. Zo ja, een beetje bijvullen. Zo nee, radiatordop er weer op en klaar.

Door: Special Needs en Ezras.