thundercat.nl

• Decrease font size

Vakantie Noorwegen van CryptoCat

E-mailadres Afdrukken

Verslag van de motorvakantie naar Noorwegen van CryptoCat.

Dit jaar voor het eerst met de motor op vakantie. Logisch want ik heb mijn rijbewijs pas sinds december ’04 en mijn Cat pas sinds maart dit jaar. Samen met een vriendin die heel graag naar Noorwegen wilde. Was er zelf al een keer met de auto geweest maar het is een schitterend land dus zeker geen straf om terug te gaan. En met de motor zal het beslist anders zijn!......

Zaterdag rond 1300 uur vertrokken met twee bepakte motoren richting Hamburg.

Dat was het ouderwetse snelwegwerk. Niet altijd even leuk maar ja, je moet toch wat om ergens te komen. Al met al heerlijk weer en rond 1900 uur reden we Hamburg in op zoek naar een hotelletje. Met behulp van een aardige ober een hotel gevonden achter de Reperbahn. ’s Avonds op de Reperbahn een terrasje gezocht en naar al die gekke Duitsers gekeken. Ook hier kennen ze vrijgezellen-avonden want we hebben aardig wat vreemd uitgedoste lui voorbij zien wandelen.

Zondag vertrokken met als bestemming Kopenhagen. Na een korte oversteek bij Puttgarden naar Rødbyhavn op de reserve naar de eerste pin machine gereden want je kon niet meer met de pin betalen bij de Deense pompen. Het was nog steeds verschrikkelijk warm maar wel lekker om te rijden. Gewoon niet stilstaan! Nog een mooie brug overgereden. De brug was over het Storstrømmen, toch wel een lange brug. Vlak voor Kopenhagen kregen we een enorme bui over ons heen. Alles meteen drijfnat. Gelukkig werd het snel droog en voordat we Kopenhagen inreden waren we weer redelijk opgedroogd. Ook hier weer een hotel gevonden en weer lekker de stad in gegaan. Het bier is nu al een stuk duurder maar met deze hitte smaken ze toch nog erg goed! De volgende dag vertrok onze ferry naar Oslo om 1900 uur dus we hebben nog een lekker daggie Kopenhagen gedaan. Toen we naar de boot wilde gaan had de VR besloten niet meer te starten. Na heel veel moeite en geduld kreeg ze hem toch aan de praat. In de hitte naar de boot gereden, daar in de rij wachten in de blakende zon om onze tickets te halen. En dan is een motorpak echt heet!! Maar goed, motor vastgezet, spullen in de hut gedonderd en op naar het zonnedek met bier wachten tot de boot vertrekt. Wat een leven!

Dinsdag vroeg aangekomen in Oslo. Nog steeds mooi weer dus nu kon het echte werk beginnen! De VFR had er ook zin in en startte zonder problemen. Vanuit Oslo zijn we over de E18 naar Drammen gereden. Vandaar de snelweg verlaten en naar Kongsberg getuft. Daar begon het al goed met tanken, bij de eerste pomp kon dat alleen met creditcard en die hebben we niet! Gelukkig andere pomp gevonden en een pinmachine dus we konden onze buikjes weer volgooien. Met het wegrijden uit Kongsberg konden we de juiste weg niet meer vinden en hebben hierdoor 30 km omgereden maar wel over een hele mooie weg. En nog steeds mooi weer! Ergens halverwege koffie gezet bij een picknickplaatsje. Daar zaten een stel oude mensjes die meteen begonnen te kletsen en in een mengeling van Duits/Noors/Engels/Nederlands toch wel een leuk gesprek. Wat een aardige lui daar zeg! Na de koffie doorgereden naar Dalen. Om daar te komen een schitterende afdaling met de echte haarspeld bochten. Wat is dit mooi rijden. Nog steeds bloedheet en moe dus een camping opgezocht. Bleek door Hollanders gerund te worden maar we schrokken wel van de prijs voor een kamer in een barak! Als dit zo doorgaat wordt het erg duur deze vakantie! Ff snel bier gehaald in de super en in het zonnetje biertje gedronken en bedacht wat we nu moeten doen want de VFR startte dus niet meer! Accu van de Cat erin gezet en lopen! Dus de accu is kapot. Bellen met de Honda importeur in Noorwegen. Er zit een dealer in Haugesund dus daar kunnen we een nieuwe accu kopen. Tot die tijd een beroep doen op mijn beenspieren want dat wordt aanduwen.

Bij het wakker worden was de zon verdwenen. Alles weer opgeladen en ff duwen en rijden maar weer. Het begon steeds slechter weer te worden. In de ochtend hadden we nog heerlijke weggetjes, goed droog dus goed te rijden en weer lekkere bochtjes. Halverwege ging het regenen en we waren wat laat met onze regenpakken dus redelijk nat en koud maar vroeg een hutje in Røldal gezocht. De rest van de middag en avond heeft het alleen maar geregend. De volgende dag werden we om 8 uur wakker van de keiharde regen. Dus nog maar ff omgedraaid en een uurtje later was het droog. De motoren weer bepakt, ff rennen achter een VFR en rijden weer. We zijn via de Latefossen

(hele mooie grote waterval vlak bij de weg) naar Haugesund gereden. Weer een hele mooie route maar helaas, halverwege weer regen en droog worden zat er weer niet in voor vandaag. Nieuwe accu in de Honda gezet en daarna hoefde ik niet meer te duwen! Lekker hoor!

Vanuit Haugesund zijn we de volgende dag doorgereden naar Bergen. We zitten nu midden tussen de fjorden en dat is echt geweldig. Mooi wegen, heerlijke beklimmingen en afdalingen met haarspeldbochten en daartussen prachtige wegen met hele mooie bochten. Hier leer je echt rijden!

Bergen is een schitterende stad, maar ook de stad waar de meeste regen valt. En dat hebben we geweten! We zijn hier anderhalve dag gebleven om de stad te bekijken. Het Aquarium en nog een museum bezocht en lekker over de vismarkt geslenterd. En in de kroeg gezeten maar dat is geen pretje! Wat een geld voor een biertje: €7,50!! Maar ja, ze zijn wel lekker!

Na Bergen kwam het mooiste gedeelte van de tocht! De rit naar en door het Sognefjord. Wat een schitterende natuur daar. Is niet in een foto te vangen! En zowaar maar af en toe een bui dus lekker door kunnen rijden. We zijn aan het einde van het fjord op een veerboot gestapt, die voor 2 uur door het fjord en dan zie die eens van de andere kant! Ook erg mooi. De volgende dag naar Flåm, de zeer toeristische treinbaan even meegenomen. Leuk om te doen en weer een hele mooie waterval! Via Borgund, deze Stavkirche,

naar het Geiranger fjord. Je komt nog langs twee natuurparken waar we een echte gletsjer zagen.

Het Geiranger fjord wordt de parel van Noorwegen genoemd, en gelijk hebben ze! Vanaf de berg een schitterend uitzicht op het fjord en dan die afdaling! Heerlijk!! Als aan een touwtje gingen we naar beneden! Iedere bocht was raak, bleven maar mensen inhalen en gingen als een speer! Echt cool. We stonden ook beneden met alle twee een giga lach op ons gezicht. Genieten!!

Via een offroad weggetje kwamen we in een ander plaatsje waar we een hutje hebben gevonden. Helaas was het weer gaan regenen en dat betekende eigenlijk dat het de laatste 4 dagen niet meer droog zou worden! ’s Ochtends wou de VFR weer niet starten. Aanduwen en rijden maar weer. Halverwege een berg raakte ze steeds verder achterop en uiteindelijk stopte de motor ermee!! Wat nu? Freewheelend de berg af gegaan, bij een camping het terrein opgestuurd en daar een super aardige Noor leren kennen. Hij heeft ons enorm geholpen door te bellen met de Honda Importeur, een garage in Lillehammer en de plaatselijke wegenwacht! Echt enorm behulpzaam! Na 4 uur wachten kwam het busje van de dealer uit Lillehammer. VFR erin, ik op de Cat erachteraan en de 100 km naar Lillehammer afgelegd. Daar is de VFR gemaakt, nieuwe spanningsregelaar en weer een nieuwe accu! Vanuit Lillehammer nog één mooie rit naar Oslo en dat was Noorwegen! De volgende avond met de boot vanuit Oslo naar Fredrikshavn, Denemarken. Nog even Legoland meegepikt

en via Neumunster weer thuis.

Echt een aanrader: met de motor naar Noorwegen! Als het kan moet je het zeker doen. Zo’n verschrikkelijk mooi land, mooie wegen, bochten, afdalingen en het gemak van de hutjes. Geen tent nodig en toch een redelijk goedkoop dak boven je hoofd. Ik heb genoten!!